PROCEDURA LIKWIDACJI Klubu Sportowego działającego w formie stowarzyszenia, którego statut nie przewiduje prowadzenia działalności gospodarczej zarejestrowanych w ewidencji prowadzonej przez Starostę Bydgoskiego
Wykreślenie klubu sportowego działającego w formie stowarzyszenia, którego statut nie przewiduje prowadzenia działalności gospodarczej z ewidencji prowadzonej przez Starostę Bydgoskiego jest możliwe dopiero po zakończeniu likwidacji klubu sportowego.
Likwidację klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia przeprowadza się na zasadach dotyczących stowarzyszeń - art. 36 - 39 ustawy Prawo o stowarzyszeniach w zw. z art. 4 ust. 1, 2, 7 ustawy o sporcie.
Likwidacja klubu polega na całkowitym zakończeniu jego działalności, zadysponowaniu jego mieniem oraz wykreśleniu klubu z ewidencji po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli.
I. Rozwiązanie Stowarzyszenia na podstawie własnej uchwały klubu.
Przebieg postępowania:
1. Organ statutowy sporządza sprawozdanie na dzień uchwały o rozwiązaniu i wszczęciu postepowania likwidacyjnego klubu.
2. Walne Zebranie Członków podejmuje uchwałę o rozwiązaniu klubu zgodnie z zapisami statutu klubu
Uchwała powinna określać datę rozwiązania klubu, która jest jednocześnie datą rozpoczęcia likwidacji, określając cel na który przeznaczony będzie majątek zlikwidowanego klubu. Może także wskazać likwidatora, jednakże w przypadku braku takiego wskazania w uchwale i statucie likwidatorami są członkowie Zarządu (art. 36 ust. 1 ustawy Prawo o stowarzyszeniach).
W razie rozwiązania się stowarzyszenia na podstawie własnej uchwały, likwidatorami stowarzyszenia są członkowie jego zarządu, jeżeli statut lub, w razie braku odpowiednich postanowień statutu, uchwała ostatniego walnego zebrania członków (zebrania delegatów) tego stowarzyszenia nie stanowi inaczej.
3. Sporządzenie protokołu z Walnego Zebrania
4. Sporządzenie listy obecności członków klubu na Walnym zebraniu
5. Likwidator pisemnie zawiadamia Starostę Bydgoskiego o wszczęciu likwidacji klubu
i wyznaczeniu likwidatora z podaniem swego nazwiska, imienia i miejsca zamieszkania, oraz dołącza protokół z Walnego Zebrania wraz z uchwałą o rozwiązaniu klubu i listą obecności. Obowiązkiem likwidatora jest przeprowadzenie likwidacji w możliwie najkrótszym czasie, w sposób zabezpieczający majątek likwidowanego stowarzyszenia przed nieuzasadnionym uszczupleniem.
6. Likwidator powinien dokonywać czynności prawnych niezbędnych do przeprowadzenia likwidacji, podając do publicznej wiadomości informację o wszczęciu postępowania likwidacyjnego, (można złożyć z ww. dokumentami 2 szt. ogłoszenia o likwidacji, które zostaną wywieszone na tablicach Starostwa Powiatowego w Bydgoszczy.
Obowiązki likwidatora:
7. Organ statutowy zatwierdza sprawozdanie z likwidacji
8. Likwidator po zakończeniu likwidacji składa do Starosty Bydgoskiego wniosek o wykreślenie stowarzyszenia z ewidencji wraz z uchwałami i dokumentami.
9. Starosta dokonuje wykreślenia stowarzyszenia z ewidencji w drodze decyzji administracyjnej.
10. Likwidator dokonuje wykreślenia z ewidencji REGON/NIP.
11. Likwidator archiwizuje dokumentację.
II. Rozwiązanie stowarzyszenia przez Sąd.
Zgodnie z art. 31 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:
1. Sąd wydaje postanowienie o rozwiązaniu stowarzyszenia na wniosek organu nadzorującego, w przypadku gdy:
1) liczba członków stowarzyszenia jest mniejsza niż liczba członków wymaganych do jego założenia;
2) stowarzyszenie nie posiada przewidzianych w ustawie władz i nie ma warunków do ich wyłonienia w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy.
2. Sąd wydaje postanowienie o rozwiązaniu stowarzyszenia na wniosek kuratora, jeżeli pomimo podejmowanych przez kuratora czynności, nie wybrano władz stowarzyszenia i nie ma warunków do ich wyłonienia, w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2.
Art. 32.
1. Wnioski, o których mowa w art. 29 ust. 1 oraz art. 31, rozpoznaje sąd rejestrowy na rozprawie.
2. Wnioski organu nadzorującego wnoszone do sądu w ramach sprawowanego nadzoru, są wolne od opłat sądowych.
W razie rozwiązania stowarzyszenia przez sąd, zarządza on jego likwidację, wyznaczając likwidatora.
Dopiero z chwilą wykreślenia z ewidencji klubów sportowych klub traci osobowość prawną.
III. W przypadku wykreślenia klubu z powodu rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym
Należy złożyć kserokopię dokumentów potwierdzających wpis do rejestru stowarzyszeń KRS oraz wniosek o wykreślenie klubu sportowego z Ewidencji klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej w związku z rejestracją klubu w rejestrze stowarzyszeń KRS.
IV. Opłata
Wydanie decyzji administracyjnej o wykreśleniu klubu sportowego działającego w formie stowarzyszenia, którego statut nie przewiduje prowadzenia działalności gospodarczej - podlega opłacie skarbowej w wysokości 10 zł (ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. (Dz. U. z 2023 r., poz. 2111 z późniejszymi zm.)
V. Podstawa prawna