Rozbudowa drogi powiatowej nr 1537C Trzciniec – Ciele – Kruszyn Krajeński na odcinku od skrzyżowania z ul. Topolową w kierunku drogi ekspresowej S5 – etap 1
Droga powiatowa zlokalizowana jest w południowo-zachodniej części miejscowości Kruszyn Krajeński, gmina Białe Błota, powiat bydgoski, województwo kujawsko-pomorskie.
W ramach inwestycji planuję się rozbudowę DP1537C Trzciniec - Ciele - Kruszyn Krajeński w m. Kruszyn Krajeński. Zakres obejmuje odcinek DP 1537C (ul. Lipowej) o dł. ca. 1,6 km (Etap 1 -przedmiotowy wniosek - 726 m oraz Etap 2 - 874 m). Przewiduje się wybudowanie nowej nawierzchni asfaltowej DP o szer. 6,0 m wraz z poszerzeniami na łukach. Wewnętrzne krawędzie łuków zostaną obramowane opornikiem betonowym 12x25cm. Konstrukcje jezdni założono jako KR-3,wloty DG posiadać będą taką samą konstrukcje jak DP. Zaprojektowano wyspy dzielące w miejscach przejść dla pieszych oraz wyspę spowalniającą ruch (Etap 2 w km 1+550) i tym samym zwiększającą bezpieczeństwo na wlocie do miejscowości od strony drogi dojazdowej/serwisowej, wymuszającą ograniczenie prędkości poprzez odgięty tor jazdy. Wzdłuż ul. Lipowej zaplanowano 3 zatoki autobusowe (2 szt. w Etapie 1). Aby zapewnić możliwość zawrotki autobusu, zaprojektowano pętle autobusową na działce nr 531/2 (w Etapie 2). Wzdłuż niemalże całej, rozbudowywanej drogi zaprojektowano ścieżkę rowerową, jedynie na krótkich odcinkach (w pobliżu zatok autobusowych i na końcowym odc. na połączeniu z drogą serwisową / dojazdową) występuje chodnik.
W ramach zadania zaprojektowano również zjazdy do posesji z kostki betonowej barwy grafitowej bądź o naw. asfaltowej o szer. dostosowanej do szer. istniejących bram. Ze względu na wąski pas drogi, konieczne są podziały i wykupy działek. Odwodnienie zostanie zaprojektowane jako spływ powierzchniowy do projektowanych rowów chłonno-odparowujących na całym odcinku. Zostaną wykonane przebudowy przyłączy wodociągowych, odejść hydrantów, tak by usunąć je poza obszar kolizji z projektowaną jezdnią zgodnie z opracowaniem branżowym. Zaplanowano również przebudowę kabli elektroenergetycznych będących w kolizji z projektowanym zagospodarowaniem jak i budowę/przebudowę oświetlenia drogowego, zaplanowano również przebudowę sieci telekomunikacyjnej poza obszar kolizji oraz budowę kanału teletechnicznego. Oprócz w/w elementów zaplanowano zabezpieczenie sieci przed ich uszkodzeniem, zgodnie z uzgodnieniami gestorów. Inwestycja obejmuje również wycinkę drzew i krzewów będących w kolizji z projektowanym zagospodarowaniem.
Realizacja inwestycji wpłynie na poprawę stanu infrastruktury drogowej, przepustowość i przejezdność DP. Ponadto Inwestycja przyczyni się do poprawy stanu bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego oraz gwarantuje sprawne odwodnienie drogi.
Etap 1 inwestycji obejmuje rozbudowę przedmiotowej drogi na odcinku od km 00+000 do km do 0+726 m - pozostały odcinek tj. od km 0+726 do km 1+600 realizowany będzie etap 2.
Okres realizacji projektu: 27.02.2025 r. – 27.10.2025 r.
Całkowita wartość projektu : 3 343 140,00 zł
Na realizację inwestycji uzyskaliśmy dofinansowanie ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
Wartość dofinansowania: 1 671 570,00 zł