Przejdź do treści

Powiat Bydgoski

Menu

Imieniny

Dziś jest czwartek 02 grudnia 2021 r. Godzina 08:47 Imieniny Balbiny, Ksawerego, Pauliny

Konferencja „ Dziecko ze spektrum autyzmu – różne perspektywy”

Dnia 27 listopada 2014 r. w sali Miejsko – Gminnego Domu Kultury w Koronowie odbyła się kolejna konferencja w ramach realizacji Powiatowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego pn. „Dziecko ze spektrum autyzmu – różne perspektywy”. Organizatorem konferencji była Powiatowa Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna z filią w Bydgoszczy we współpracy ze Starostwem Powiatowym w Bydgoszczy. W spotkaniu uczestniczyli m.in. pedagodzy, psycholodzy, logopedzi i rodzice. Głównym celem konferencji było  przedstawienie całościowego zaburzenia rozwoju dziecka - autyzmu, Zespołu Aspergera. 

Spotkanie rozpoczęła dr n. med. Justyna Szajda – psychiatra dzieci i młodzieży, która przybliżyła aspekty teoretyczne i praktyczne dzieci i osób dorosłych z w/w zaburzeniami. Następnie Pani psycholog poradni mgr Agnieszka Kraskowska omówiła proces diagnostyczny oraz zadania poradni. O racjonalnym odżywianiu dzieci ze spektrum autyzmu mówiła dietetyk – mgr Izabela Piechowska. Swoja wiedzą i doświadczeniem, jak rozwijać mowę funkcjonalną u dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu podzieliły się mgr Joanna Malikowska oraz mgr Agnieszka Wójcik - terapeutki  z Ośrodka Rewalidacyjnego – Wychowawczego Dzieci i Młodzieży z Autyzmem. 

W ramach dobrych praktyk terapeutki ze Żłobka Integracyjnego w Łochowie przedstawiły formy pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w tym z autyzmem (sfilmowane zajęcia terapeutyczne). Pani dyrektor Zespołu Szkół Nr 19 w Bydgoszczy – Beata Mendry opowiedziała o pracy z autystykami w swojej szkole. Na zakończenie Pani Dyrektor z Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nakle nakreśliła działalność poradni w tym zakresie, zaproponowała formy pracy z dziećmi z autyzmem, które do tej pory najbardziej sprawdziły się.

Konferencja wzbudziła duże zainteresowanie. Było dużo pytań. Przeprowadzona ankieta ewaluacyjna potwierdziła wysoki poziom merytoryczny prezentowanych wystąpień i materiałów.

 

A oto kilka istotnych informacji o autyzmie i Zespole Aspergera:

Do dziś nie ma wśród naukowców zgody co do etiologii patogenezy autyzmu. Autyzm nie jest zaburzeniem jednolitym co do etiologii i obrazu klinicznego. Autyzm zawiera szerokie spektrum przypadków o różnej głębokości zaburzeń i bardzo zróżnicowanym nasileniu poszczególnych objawów. Wyróżnia się obecnie tzw. lepiej funkcjonujące społecznie dzieci i osoby z autyzmem, posiadające pewien stopień zdolności komunikowania się i umiejętności społecznych przy dostatecznie dobrym, a czasem ponad przeciętnym poziomie sprawności intelektualnych (Zespół Aspergera).

U dotkniętych nim dzieci obserwuje się objawy nieprawidłowego funkcjonowania we wszystkich obszarach rozwoju (problemy z komunikacją i związkami społecznymi, unikanie kontaktu wzrokowego, sprawianie wrażenia głuchego albo niedosłyszącego, brak kontaktów rówieśniczych, wrażenie, że dziecko woli kontakt z przedmiotami niż z ludźmi, izolowanie się od otoczenia, brak chęci do zabaw, z innymi dziećmi, brak mowy lub używanie słów pozbawionych znaczenia, brak spontanicznego poruszania się, niechęć do przytulania, dziwne niepokojące zachowania takie jak wprowadzanie w ruch, obrotowy przedmiotów, kręcenie się w kółko, kiwanie się , huśtanie, brak reakcji na ból, nadwrażliwość na dotyk, dźwięk, smak.

Pierwsze symptomy pojawiają się bardzo wcześnie, często już u kilkumiesięcznych niemowląt, ale zawsze są widoczne przed 3 rokiem życia, choć autyzm można zdiagnozować już u bardzo małych dzieci często diagnozuje się u nastolatków, osób dorosłych.

Nie leczony może prowadzić do bardzo głębokich zaburzeń funkcjonowania w późniejszym wieku.

Gdy rodzice, opiekunowie mają obawy, że dziecko nie jest na odpowiednim etapie rozwojowym powinni zwrócić się do specjalistów. Wczesna diagnoza i działania terapeutyczne są niezbędne w celu zapewnienia jak najlepszego rozwoju dziecka. Pomocy potrzebuje również rodzina.  

Diagnozowanie zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD)może być trudne ponieważ nie ma jednoznacznych medycznych testów. Aby postawić diagnozę specjalistyczną obserwują zachowania i rozwój dziecka (czy opanowało umiejętności, jaka jest mowa, jak się uczy, zachowuje, porusza).Wskazane badania wzroku, słuchu, badania neurologiczne, badania pod kątem toksoplazmozy, cytomegalii.


Data dodania

Data dodania 01 grudnia 2014

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij