O komunikacji Bydgosko-Toruńskiej – symbolicznie i dosłownie o nowoczesnym transporcie, który łączy ludzi
Dzisiaj o godz. 11 w siedzibie Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy odbyła się konferencja prasowa dotycząca projektu „Bydgosko-Toruńskie Partnerstwo na rzecz zrównoważonego transportu” w ramach Programu „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny oraz współpraca z przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego”.
Uczestnikami spotkania byli przedstawiciele Wykonawcy projektu – Fundacji „Rozwój UTP”, w osobach dra hab. inż. Jana Kempy, dra inż. Jacka Chmielowskiego, prof. dra hab. inż. Tomasza Szczuraszka, Prezes Stowarzyszenia na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy Krzysztof Ziętara, Wiceprezes Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczypospolitej Polskiej Oddział w Toruniu Jerzy Kępara, Wicestarosta Bydgoski Zbigniew Łuczak, Zastępca Prezydenta Miasta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz, Zastępca Prezydenta Miasta Torunia Andrzej Rakowicz, Doradca Partnerstwa i przedstawiciel Związku Miast Polskich Grzegorz Kaczmarek oraz przedstawiciel Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej Tomasz Szymański.
Podstawową problematykę poruszoną podczas konferencji i główny problem ideowy Projektu stanowiła diagnoza stanu transportu publicznego na podległym obszarze funkcjonalnym oraz niski stopień wykorzystania potencjału społeczno-gospodarczego, który to powiązany jest z niewielką efektywnością systemu transportowego oraz komunikacyjnego.
Celem nadrzędnym Projektu jest zahamowanie zjawiska nadmiernego wzrostu ruchu pojazdów indywidualnych i zwiększenie atrakcyjności systemów transportu publicznego, a wszystko to w oparciu o wypracowane mechanizmy efektywnej współpracy między jednostkami samorządu terytorialnego, przedstawicielami społeczeństwa i organizacji pozarządowych.
Partnerstwo, podejmując równoważne decyzje, wskazać ma, w efekcie współpracy, konkretne działania, które umożliwią zahamowanie negatywnych tendencji i obciążeń w zakresie układu komunikacyjnego i zwiększą dostępność infrastruktury transportowej – dróg, linii tramwajowych i kolejowych, ciągów pieszych, szlaków rowerowych oraz wodnych.
Punktem kulminacyjnym konferencji była, przedstawiona przez dra hab. inż. Jana Kempę z Fundacji “Rozwój UTP” prezentacja, obrazująca rezultaty prac po realizacji Etapu I, dzięki analizie których będzie można, w kolejnym etapie projektowym, opracować kierunki i scenariusze rozwoju systemów transportowych, a także przedstawić realne możliwości tegoż rozwoju.
Ponieważ I Etap Projektu stanowił diagnozę obecnej sytuacji transportowej, należy zauważyć, że zarówno Bydgoszcz, jak i Toruń, a także gminy wchodzące w skład ich obszarów funkcjonalnych w regionie posiadają stosunkowo dobrze rozwinięty węzeł transportowy. Problem stanowi infrastruktura drogowa niższej kategorii (tj. drogi powiatowe i gminne), której standard w znacznym stopniu odbiega od oczekiwań społecznych. Z niezadowoleniem spotyka się również standard infrastruktury kolejowej, nieatrakcyjna oferta kierunków lotniczych i wyjątkowo słaba klasa żeglowności dróg wodnych. Działania diagnostyczne zwróciły również uwagę na brak zintegrowanego systemu biletowego w transporcie pasażerskim w regionie.
Po prezentacji nadszedł czas na podsumowanie Partnerstwa, którego podjął się Doradca Partnerstwa i przedstawiciel Związku Miast Polskich Grzegorz Kaczmarek, chwaląc ścisłą współpracę, płynną komunikację i wymianę doświadczeń między stroną bydgoską i toruńską.
Na pierwsze realne propozycje rozwoju transportu we wspomnianym obszarze funkcjonalnym pn. „Studium zrównoważonego rozwoju systemów transportowych Powiatów Bydgoskiego i Toruńskiego ze szczególnym uwzględnieniem miast Bydgoszczy i Torunia” można liczyć w lipcu tego roku. Ubiegną je ogłoszone konsultacje społeczne.
Całkowita wartość Projektu wynosi 646 951 euro (tj. 2 693 tys. zł).
Dofinansowanie z MF EOG, a także budżetu państwa sięgnie 549 909 euro, czyli ok. 85% kosztów kwalifikowalnych (ponad 2 289 tys. zł).
Wkład finansowy Partnerów, tj. Gminy Miasta Toruń – 25 682,10 euro, Partnerów – 71 360,61, czyli ok. 15% kosztów kwalifikowalnych.
Projekt zostanie zrealizowany do końca kwietnia 2016 r.
Więcej informacji dotyczących Projektu i Partnerstwa - TUTAJ.
[Zdjęcia: Adrianna Szymczak, Starostwo Powiatowe w Bydgoszczy]
Informacje z innych źródeł:
http://www.torun.pl/pl/wspolnie-dla-rozwoju-transportu
Komunikat pokonferencyjny przygotowany przez Wykonawcę działań
Data dodania
Data dodania 17 kwietnia 2015